بررسی تحلیلی-انتقادی دلالتهای تربیتی رویکرد صوفیانه امام محمد غزالی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده علوم تربیتی
- نویسنده غلامرضا صادقپور
- استاد راهنما حسن کرمعلیان محمدهاشم رضایی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
در این پژوهش روش تحقیق از نوع تحلیل محتوای کیفی و بر اساس روش تحلیلی انتقادی از آثار تربیتی امام محمد غزالی بوده است.ضمن اینکه در تحلیل منابع تربیتی این دانشمندان، نگرش انتقادی به پاره ای از ایده های آنان در روشهای آموزشی، مسأله ای ضروری به نظر می رسد.این پژوهش به بررسی تحلیلی-انتقادی از مواضع تربیتی امام محمد غزالی پرداخته است. هدف عمده پژوهش، شناسایی و استخراج هدفها،اصول و روشهای تربیتی غزالی و نقد آنها بوده است.از آنجا که امروزه با گسترش وسایل ارتباط جمعی، عوامل بسیاری بر افکار و اندیشه های نسل جوان تاثیر گذارند،پرداختن به مبانی تربیتی دانشمندان اسلامی و آشنایی مربیان و دست اندرکاران امر تعلیم و تربیت با آن ها؛می تواند، یکی از راههای اساسی مقابله با اندیشه ها و پیامدهای منفی ناشی از تهاجمات فرهنگی باشد.ابزار گردآوری اطلاعات بر پایه مطالعات کتابخانه ای به صورت فیش برداری از منابع دسته اول و دسته دوم بوده است.بدین ترتیب که ابتدا منابع دسته اول و سپس منابع دسته دوم و نتایج آنها مورد مطالعه قرار گرفته و ضمن یادداشت برداری از کتب، نشریات،مقالات، پایان نامه ها و سایت های اینترنتی معتبر تعلیم و تربیت برای فهم بیشتر و استنباط دقیق تر ، استفاده از روش تطبیقی لازم بوده است.یافته های پژوهش حاکی از آن است که از نگاه غزالی، تربیت عملی است که در طی آن مربی رسالت دارد، برای نیک بختی متربی در پی برانگیختن و پروراندن نهادهای خدادادی وی بر آید. هدفهای تربیت از دید غزالی به اهداف غایی،میانی و جزیی تقسیم می شوند. اصول تقدم تزکیه بر تعلیم، کرامت ذاتی انسان و تفرد، مهمترین اصول تربیتی و روش دفع افسد به فاسد، امر به معروف ونهی از منکر، مشاهده و تفکر از روشهای برجسته غزالی در تربیت هستند.آنچه از نتایج تحقیق حاصل می شود، این است که آرای تربیتی غزالی، نظریاتی هستند،مبتنی بر موازین عقلی، فراگیر، دارای سلسله مراتب، پاسخگو به نیازهای مادی و معنوی متربی، قابل تحقق و در نهایت در راستای مسیر انسان در نیل به حضرت حق. در عین حال افراطی گری در مواضع صوفیانه، تأکید بیش از حد به دانش و مهارتهای لفظی و ادبی به جای تکیه بر فعالیتها و تجارب مستقیم، ترغیب فعالیت های فردی به جای یادگیری مشارکتی و کنار گذاشتن شاخه هایی از دانش، به مانند فلسفه را می توان از جمله محدودیت ها در آرای تربیتی وی نام برد.
منابع مشابه
بررسی و تحلیل مفهوم فرزندآوری از دیدگاه امام محمد غزالی
حجهالاسلام، ابوحامد، امام محمد غزالی طوسی، یکی از مشهورترین مردان تصوف در سده پنجم هجری است. در پژوهش حاضر، برخی آراء و اندیشههای غزالی درباره فرزندآوری و پدیدههای مرتبط با آن، با روش اسنادی- تحلیلی و مطالعه کتاب احیاء علومالدین، مورد بررسی قرار گرفته است. براساس یافتههای پژوهش، وی به پدیده فرزندآوری اهمیت فراوان داده و بهطور مستقیم و غیرمستقیم، به بحث درباره آن پرداخته است: از جمله، به ب...
متن کاملسبک شناسی نامه های امام محمد غزالی با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی
چکیده رساله/پایان نامه : امروزه طرح شیوه های نو در سبک شناسی فارسی یک ضرورت است. پژوهش حاضر با این هدف به سبک شناسی انتقادی نامه های امام محمد غزالی پرداخته و ویژگی های سبکی را با توجه به بافت موقعیتی نامه ها و کارکرد مولفه ها در رابطه بینافردی نویسنده با مخاطب تجزیه و تحلیل نموده است. ابزارهای تحلیل متن با رعایت اصل داده بنیاد بودن پژوهش به شیوه التقاطی طرح شده و در لایه های چهارگانه دسته بن...
15 صفحه اولدین سیاسی یا سیاست دینی از نگاه امام محمد غزالی
با پیدایش خلافت و سلطنت از درون مجموعه ای از نیروهای محلی و معارض، به عنوان مهمترین نهادهای قدرت سده های میانه، آمیزه ای از دین توجیه گر سیاست شکل گرفته بود. این آمیختگی، اندیشمندان مسلمان را بر آن می داشت تا با هدف باز تفسیر وضعیت موجود، از منظری التفاتی به موضوع بنگرند. غزالی برخلاف نظریه پردازان یا فلاسفه سیاسی که در صدد طرح و پیگیری مواضع آرمانی خود هستند، در مقام یک ان...
متن کاملامام محمد غزالی و نظریه ی تصویب در اجتهاد
در برابر جمهور اصولیان که در اختلافات اجتهادی قائل به وحدت حق و وجود حکم معین هستند و آرای مغایر با آن حکم معین را تخطئه میکنند، گروهی از اهل تحقیق، حق و حکم شرع را متکثّر میدانند و همه ی اهل اجتهاد را مصیب میشمارند. بعضی از این گروه معتقدند که در هر مسألهی مسکوتالحکم، مناسبتی هست که اگر شارع میخواست تعیین حکم کند بر مبنای آن مناسبت عمل میکرد. این قول را اصطلاحاًَ قول بالاشبه میگویند. امام...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده علوم تربیتی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023